Kilde: tb.no. Tekst og foto: Lena Malnes
Samme filosofi
Nå skal de to matprodusentene inngå et samarbeid. Når grisen er slaktet på Nortura på Ås, blir den fraktet kortreist til Gårdsand på Revetal. Der skal den skjæres opp og bli til ulike produkter. Fram til nå har grøstadgriser fått nedskjæring i Drammen og foredling i Larvik.
– Dette er noe vi har tenkt på i mange år. Våre to bedrifter ligger nære hverandre, og selv om vi driver med ulike dyreslag, har vi samme filosofi. Vi har begge lagt oss på en nisje, sier Gry.
Aadne utdyper:
– Det handler om å utføre et ærlig håndverk og ha respekt for dyr og mennesker. Og ikke nødvendigvis at man skal vokse seg så store, men å kunne tilby et godt alternativ.
Lemper ikke på dyrevelferden
I starten vil griseproduksjonen innlemmes i eksisterende lokaler og med tilgjengelig mannskap hos Gårdsand. Men Aadne ser for seg at det skal bygges ut, kanskje med en egen griseavdeling. De fleste ansatte er lært opp i griseskjæring, så kompetansen bekymrer ham ikke. Men at de snart vil bli flere enn dagens 45 medarbeidere, er ganske sikkert.
I dag leverer Grøstadgris, fordelt på fire gårder, 2.500 dyr til slakting i året. Aadne har et mål om å øke antallet til 6.000 gris årlig. Gry ser at det hos Gårdsand ligger store utviklingsmuligheter. Å øke volumet er ikke aktuelt der de leverer kjøtt i dag, derfor er dette en gyllen anledning.
Grøstads konsept er «økologisk frilandsgris». I det ligger det både dyrevelferd og et valg om å holde seg til det økologiske regelverket. Gårdsand definerer seg ikke som en økologisk bedrift. Dermed åpner de opp for at produsenter som ønsker å produsere for Grøstad, ikke trenger å operere økologisk. Men reglene som ligger i dyrevelferden, vil ikke Gry lempe på.
Mens Grøstadgris nesten utelukkende leverer til dagligvare, har Gårdsand store avtaler med restauranter og hoteller, i tillegg til dagligvare. Med sitt nettverk innen for storkjøkkenbransjen, vil Aadne se på muligheter for Grøstadgris også på dette området.
Nå ser de to positivt på fremtiden sammen og har trua på at produktene de skal tilby er noe forbrukeren ønsker.